Pagina's

maandag 12 augustus 2013

Mislukking in de keuken

Van huis uit heb ik koken niet meegekregen. Als kind kwam ik aan aandacht niets tekort hoor, maar de keren dat ik met mijn moeder wat heb gemaakt (lees: cakejes van de AH met slagroom en versiersels & het 'tompoezenpakket' van Smelik) zijn op een hand te tellen.



Mijn moeder vond het koken net zo leuk als mijn oma (lees: een noodzakelijk kwaad) en heeft van haar dus weinig opgestoken. Evenmin heb ik op dit gebied wat aan mijn moeder gehad.

In tegenstelling tot de vorige twee generaties, heb ik wel de smaak te pakken, maar af en toe zinkt de moed me ook wel eens in de schoenen. Zo ook vandaag:

Met veel zin en evenveel goede moed, begon ik aan het 'ambachtelijk' maken van Mexicaanse tortilla's. Netjes woog ik het bloem af;



Ik maakte een mooi deeg van zelfrijzend bakmeel, warm water, boter en een snufje zout en liet het even rijzen. Vervolgens sneed ik het in zes stukken en met een leeg Berenburg-fles (een alom gewaardeerd drankje in 't hoge Noorden) rolde ik de deegballen uit tot een dunne tortilla.

Eenmaal in de koekenpan kreeg ik niet de beloofde bellen. Toch draaide ik 'm netjes om (het zag er namelijk al goed uit). Uit de pan voelde de tortilla droog en hard. Ik vulde hem met geraspte kaas en toen ik hem oprolde viel hij uit elkaar.

Ik concludeerde dat dit misschien lag aan de dikte en begon ijverig te rollen met mijn fles en waagde nog een poging. Wederom geen succes en een uit elkaar gevallen tortilla als resultaat.

Het recept had ik van de site yummyinmytummy verkregen. Aan de positieve reactie's van mensen die het hebben uitgeprobeerd te zien, ligt de fout waarschijnlijk bij mij, maar wat er fout is gegaan... De creativiteit om dat zelf te bedenken heb ik niet helaas.

Mocht iemand mijn blog lezen en een goed recept weten, dan hoor ik dat heel graag!


3 opmerkingen:

  1. Ik heb hier geen ervaring mee helaas, maar toen ik onlangs pannenkoeken met speltmeel maakte, merkte mijn man op dat die perfect dienst konden doen als wraps. Misschien een idee om wat te experimenteren met het pannenkoekenrecept, dat bakt ook veel makkelijker dan eerst deeg uitrollen enzoverder.
    Wat betreft je lasagne; die maak ik ook altijd zelf en weet je, ik vind het een heel lang werkje. Daarom spaar ik altijd restjes bolognesesaus (of andere rode pastasaus) op in de diepvries tot mijn pot van 1 liter vol zit. Dan heb ik genoeg voor lasagne en komt die op het menu. Laten ontdooien en de rest van het recept duurt niet zo lang. Sinds ik het zo doe, eten wij veel vaker lasagne en de kindjes zijn er dol op dus dat zit goed!

    Oja, ik heb je blog nu net ontdekt. Leuk om te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nena,

      Dank je wel :-) Als beginnend blogger is het heel leuk om uit het niets ineens te zien dat je een reactie hebt.

      Het deeg maken en uitrollen vond ik juist een ontspannend klusje en de lasagne zelf maken ook. Als ik de tijd ervoor heb vind ik het niet erg om lang in de keuken te staan, maar die tijd ontbreekt wel eens en voor dan is het een goed alternatief!

      Ook het extra bijmaken is een goede tip. Er zijn genoeg momenten dat ik blij ben dat er in de vriezer nog iets kant-en-klaars ligt.

      Verwijderen
  2. Misschien wat minder lang bakken? Het probleem heb ik ook wel eens gehad! Op m'n blog staat ook een recept voor wraps.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen