Pagina's

zondag 11 augustus 2013

Pompoensoep

Mijn ex-vriendin maakte op 18-jarige leeftijd echt verrukkelijke pompoensoep. Het was sowieso een uitstekende kokkin, maar oh, die pompoensoep.

Zoals bij veel andere jonge mensen het geval is, zo gold ook voor mij; mijn relatie ging uit. Niet alleen moest ik een maatje gedag zeggen, ook zei ik vaarwel tegen dat heerlijke oranje prutje waarvan ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer zou smikkelen.

Inmiddels heb ik weer een vaste vriendin. Hele leuke meid*, maar ze verdwaalt nog in haar eigen keuken. Tijdens een feestje van mijn schoonzus stuitte mijn oog op een pannetje op het fornuis, wat zat daar in? Juist, pompoensoep. Deze was minstens net zo lekker als die van mijn ex.

Vandaag vond ik het tijd om ook eens pompoensoep te maken. Ik zocht een recept op, paste hem naar eigen inzicht een klein beetje aan en begon aan de uitdaging.

Pompoensoep maken



Ingrediƫnten
  •  1 pompoen (1 kg)
  •  1 ui
  •  bosui
  •  knoflook
  •  1 grote aardappel
  •  4 x groentebouillon 
  •  kookroom
  •  zout
  •  peper
  •  basillicum 
  •  Optioneel: (condimento) smaakversterker

Bereidingswijze

Allereerst kookte ik de pompoen in zijn geheel in een pan voor 10  minuten. Dit deed ik zodat het vel er dan later makkelijker af te snijden zou zijn. Ondertussen sneed ik de groente en de aardappel in kleine stukjes. De pompoen snijden nam nog aardig wat tijd in beslag. Ik had veel aan onderstaand filmpje:





Eerst even de pompoen koken

Gesneden groente
Vervolgens kookte ik in twee pannen de bouillonblokjes met de groente en de aardappel. Als je een grote (soep)pan hebt, heb je 2 liter water nodig en 4 bouillon blokjes.

Na tien minuten kun het goedje pureren. Ik zelf heb mijn kleine action blender (500 ml) gebruikt, maar als je een staafmixer hebt raad ik je aan om die gewoon te gebruiken :)


Groente & aardappel in de bouillon koken
Ik zette de pannen nog even terug op laag vuur en voegde bij elk een scheut kookroom en een snuf zout & peper toe. Eenmaal in de soepkom druppelde ik er wat condimento smaakverfijner in en bestrooide ik de soep met de basilicum.

De pompoensoep smaakte me heerlijk. Ondanks het vele werk dat ik had aan het snijden van de pompoen, is het een makkelijk te maken gerecht. Ik raad hem je van harte aan.

Liefs,
Ietsvoormij

* Ok ok, meer dan een hele leuke meid, ik hou van haar. <3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten