Pagina's

donderdag 1 augustus 2013

Aardappel ovenschotel



Op Maryam's kookblog deelt Maryam (sinds 4 jaar woonachtend in Marokko) haar recepten. Eergisteren stuitte ik voor het eerst op haar blog, nadat ik aan het zoeken was  naar een recept voor een smakelijke aardappel ovenschotel.

Haar ovenschotel bevat ook gember. En hoewel ik bijna altijd in ben voor iets nieuws (heb het nog nooit gegeten), herinner ik me nog de blik vol met walging toen mijn vriendin een slok gemberthee dronk. Aangezien ik niet alleen rekening moet houden met mezelf, maar ook nog op een prettige manier de maag van mijn lief moet vullen, besloot ik geen risico's te nemen en de gember achterwege te laten.

Ik vond het erg lekker en makkelijk te maken. Bij deze wil ik nog eens benadrukken dat dit niet mijn recept is, maar bijna volledig nageaapt van Maryam.

Ingrediënten

Aardappelvulling:
  • 0,5 kg kruimige aardappelen
  • 4 stukken la vache qui rit
  • zout
  • nootmuskaat
  • peper
  • paneermeel
  • stukjes boter
Spinazievulling:
  • 250 gram diepvriesspinazie 
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 2 teentjes knoflook
  • olijfolie
  • paprikapoeder
  • zout
  • peper
Vlees & groenten vulling:
  • ½ courgette
  • ½ paprika
  • 1 ui
  • 300 gram rundergehakt
  • koriander
  • olijfolie
  • 1 tl tomatenpuree
  • peper
  • zout
  • paprikapoeder
  • kurkuma
Bereidingswijze
  1. Kook de aardappelen gaar. Pureer deze met de la vache qui rit, het zout, de nootmuskaat en de peper. 
  2. Doe in de pan de olijfolie. Bak de fijngesneden knoflook en voeg vervolgens de tomatenpuree, de paprikapoeder, de zout en het peper toe met een beetje water. Voeg de spinazie toe en laat het mengsel voor ongeveer 10 minuten pruttelen.
  3. Bak het gehakt en voeg daarna de gesneden groente en bak dit tot het goud/bruin is. Voeg er wat water bij, de theelepel tomatenpuree, de koriander en de kurkuma, de paprikapoeder, de peper en het zout. Laat het zachtjes koken.
  4. Vet de ovenschotel in met wat olijfolie. Begin met een laagje aardappelpuree. Hierna volgt een laagje vlees & groentevulling en daarna de spinazie. Sluit af met een laagje aardappelpuree en bestrooi dit met paneermeel en wat kleine klontjes boter.
  5. De ovenschotel kan in een voorverwarmde oven op 180 graden gedurende ongeveer 15 minuten.


Een laagje aardappelpuree

Opgevolgd door een laagje vlees en groente

dan is de spinazievulling aan de beurt

tenslotte nog een laagje aardappelpuree

met wat paneermeel & klontjes boter

Geen opmerkingen:

Een reactie posten