Pagina's

donderdag 1 augustus 2013

Lasagne bolognese

Het is eigenlijk pas een maand of twee geleden dat ik ontdekte dat ik koken wel erg leuk vond. Net zoals het lezen van een boek, vind ik het heel ontspannend om in de keuken te staan. Als dan het resultaat ook nog gewaardeerd wordt, geeft mij dat echt een kick.

In mijn kast heb ik een stuk of tien kookboeken staan. Zelden maak ik er een recept uit. Mijn medebloggers daarentegen motiveren mij tot het maken van lekkere recepten en uit hun blogs haal ik vaak inspiratie tot het maken van een lekker gerecht.
Ondanks dat ik koken echt een van mijn grootste hobby's kan noemen, zijn mijn kennis en vaardigheden nog niet toereikend genoeg en heb ik nog zoveel te leren.

Lasagne Bolognese 

Van een lasagne kan ik echt smullen. Toch heb ik het een paar dagen terug voor het eerst zelf gemaakt.




Ingrediƫnten & bereidingswijze
Smelt het boter op matig vuur,

  • Voorgekookte beetgare plakken pasta
  • Gehakt (300 gr)
  • (parmezaanse) geraspte kaas
  • mozerella

    bechamelsaus
  • 25 gram boter
  • 25 gram bloem (= 37,5 ml)
  • 300 ml melk
  • Zout, peper



    Bereidingswijze bechamelsaus
    : Smelt de boter in een steelpan op matig vuur, zodat het niet bruin wordt.  Voeg de bloem toe en roer goed.  Laat het 30 seconde sudderen en schenk al roerend de melk erbij. Roer door totdat het bindt en voeg de zout en de peper naar smaak toe.

    bolognesesaus
  • 1  ui
  • 2 teentjes knoflook
  • zout, peper
  • 3 kleine blikjes tomaten puree
  • 3 blikjes tomaten puree
  • 1 blik gepelde tomaten stukjes
  • 1/2 Aubergine
  • 1/2 gele paprika
  • 1/2 courgette



    Bereidingswijze bolognesesaus: Bak de groenten in een koekenpan. Voeg halverwege twee fijngesneden teentjes knoflook toe.
    Daarna doe je de 3 blikjes tomatenpuree in het groentemengsel. Neem even tijd om de zurige geur van de tomatenpuree te laten verdwijnen (ongeveer 5 minuten). Voeg vervolgens het blik gepelde tomaten toe. Rul het gehakt in een andere koekenpan en meng het met de bolognesesaus.
    Kruidt de bolognesesaus met wat zout en peper.

    Bereidingswijze lasagne: vet een ovenschaal in met wat olijfolie. Begin met een laagje bolognesesaus, gevolgd door de pastabladen. Hierboven op volgt wederom een laag bolognesesaus en daarop de bechamel. Sluit iedere keer af met wat geraspte kaas. Zorg dat je eindigt met een laag bolognesesaus en bestrooi deze met zowel geraspte kaas als in blokjes gesneden mozerella.
    Plaats de lasagne in een op 200 graden voorverwarmde oven voor ongeveer 20 a 30 minuten.

2 opmerkingen:

  1. Zo, dat ziet er goed uit, zeker voor een eerste keer. Succes met je kookkunst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Het was ook heel leuk (en makkelijk) om te maken.

      Verwijderen